Gry i zabawy dydaktyczne

Gry i zabawy dydaktyczne wspomagające rozwój psychoruchowy dzieci, wpływające na naukę czytania i pisania
Zabawy ruchowe i zręcznościowe:
  • jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach, pływanie
  • bieganie: gra w „berka”, „ciuciubabkę”, tory przeszkód, układy ćwiczeń gimnastycznych
  • wykonywanie dużych ruchów oburącz np. rysowanie w powietrzu, naśladowanie ruchów dorosłego
  • gra w serso, badminktona, tenis stołowy
  • rzucanie, chwytanie, kozłowanie piłki, trafianie do celu
  • ćwiczenia równowagi: stanie i skakanie na jednej nodze, chodzenie po wyznaczonej drodze, ławeczce, omijanie przeszkód
  • zabawy rytmiczno- ruchowe przy muzyce
  • gry towarzyskie zręcznościowe: „Pchełki”, „Bierki”, „Skaczące czapeczki”, „Bilard”, „Siłacz”, itp.
  • zabawa w pranie w ciepłej wodzie np. chusteczek
  • czynności samoobsługowe
Zabawy rozwijające sprawność manualną
  • malowanie farbami: palcami, pędzlem, patykiem (na dużych i małych arkuszach)
  • kolorowanie obrazków
  • wydzieranie, wycinanie z papieru
  • kalkowanie wzorów, rysunków przez kalkę
  • lepienie z plasteliny, modeliny
  • składanie, konstruowanie z kartonu modeli, łamanki z papieru np. origami
  • nawlekanie koralików makaronu, pociętych słomek na sznurek
  • czynności samoobsługowe: zapinanie guzików, zasuwanie zamków, sznurowanie butów, itp.
  • pisanie wzorów i szlaczków literopodobnych ruchem ciągłym
  • pisanie ciągów liter, wyrazów bez odrywania ręki ( specjalnie dobieramy do tego celu wyrazy, np. lub, mewy, zebry, ule, itp. ; zawsze zwracając uwagę na prawidłowy kierunek pisania liter i sposób ich łączenia – tak jak jest to pokazane w podręcznikach i ćwiczeniach )

UWAGA! ZAWSZE ZWRACAMY UWAGĘ NA PRAWIDŁOWY UCHWYT NARZĘDZIA, KTÓRYM DZIECKO RYSUJE LUB PISZE.

Gry rozwijające spostrzegawczość wzrokową
  • układanie wg wzoru – klocki, figury geometryczne, patyczki, mozaiki
  • składanie obrazka pociętego na części, klocki obrazkowe
  • porównywanie rysunków, wzorów (szukanie różnic, podobieństw, dorysowywanie brakujących elementów)
  • gry: „Domino”, „Tangram”, „Memo” lub „Super pamięć”(różnego typu – obrazkowe, literowe, wyrazowe, itp.), „Patyczaki”, „Bingo” (wzrokowe- pokazujemy szukaną liczbę), „Loteryjki”, „Lotto ortograficzne” i gry ortograficzne (dla uczniów starszych)
  • rysowanie po kratkach w zeszycie wg wzoru, gra w „Statki”
  • układanie „Puzzli” o mniejszej liczbie elementów
  • dopasowywanie figur do ich szablonu
  • zabawa „Co się zmieniło?” (np. w układzie przedmiotów, w pokoju itp.)
Gry rozwijające spostrzegawczość słuchową
  • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia ( głosy ludzkie, zwierząt, dźwięki pojazdów, instrumentów, uderzanych różnorodnych materiałów jak: szkło, metal, drewno; zgniatanie papieru itp.)
  • wystukiwanie, wyklaskiwanie usłyszanego rytmu
  • częsta nauka na pamięć rymowanek, wyliczanek, wierszyków
  • zabawy w szukanie wyrazów rymujących się oraz samodzielne układanie rymów
  • zapamiętywanie i powtórzenie kilku usłyszanych liczb lub słów wypowiedzianych przez dorosłego
  • wyszukiwanie słów rozpoczynających się lub kończących się tą samą głoską
  • utrwalanie kolejności pór roku, dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia
  • CZĘSTE CZYTANIE dzieciom książeczek, opowiadanie bajek
  • odpowiadanie na pytania o treść usłyszanych opowiadań, opowiadanie treści bajek, książeczek przez dziecko
Gry rozwijające myślenie logiczne, słownictwo
  • krzyżówki, rebusy
  • diagramy, wykreślanki wyrazowe
  • rozwiązywanie i układanie zagadek
  • gra „Kalambury” (rysowane, mówione)
  • „Warcaby”, „Szachy”
  • zabawa w „kółko i krzyżyk”
  • strategiczne gry planszowe
  • gra „Mózg elektronowy”
  • zabawa „Państwa, miasta”
Gry komputerowe dla dzieci z ryzyka dysleksji
  • Dyslektyk , Dyslektyk II
  • „Klik uczy czytać”, „Klik uczy ortografii”
  • „Ortofrajda” – wzrokowo- pamięciowa metoda nauki ortografii poprzez kolory

Opracowała: mgr V. Piasecka